22 iunie, 2008

FILATELIA - UNUL DIN CELE MAI EXCLUSIVISTE ŞI MAI ELITISTE HOBBYURI

Filatelia este un hobby foarte personal, a carui popularitate determinata de flexibilitatea sa fata de necesitatile colectionarului. Provocare, informatie, prietenie si amuzament sunt doar cateva din caracteristicile unuia dintre cele mai fascinante hobby-uri din lume, filatelia. Filatelia, mai mult decat o simpla preocupare pentru frumos Filatelia poate fi definita ca studiul si colectionarea produselor filatelice, in special a timbrelor. Cu toate acestea, filatelia inseamna mai mult decat o simpla preocupare pentru frumos. De peste 150 de ani, colectionarea timbrelor este una din preocuparile familiilor regale, vedetelor de film, celebritatilor din lumea sportului si a altor persoane din viata publica. In Romania, regele Carol al II-lea, filatelist de la varsta de 6 ani, este cel mai cunoscut colectionar autohton si posesorul unei colectii fabuloase, fiind cotat in acel moment pe locul trei in lume in privinta valorii colectiei.
Marcile postale Inainte de aparitia marcii postale, costurile livrarii scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor marci postale a revolutionat serviciile postale deoarece functia de baza a timbrelor o reprezinta plata in avans a unui serviciu postal. De-a lungul timpului, aceasta functie s-a diversificat, dar se bazeaza, si astazi, pe acelasi principiu. Marcile postale indeplinesc trei roluri principale: chitanta cu o anumita valoare pentru o plata in avans a unui serviciu postal, mijloc de celebrare si promovare a patrimoniului national si piesa de colectie. Dar mai presus de orice, marca postala este un veritabil ambasador al istoriei, culturii si civilizatiei umane, deoarece, forma si functia sa ii confera libertate de miscare si posibilitatea de a transmite informatii in toate colturile lumii.
Primul timbru din lume Primul timbru din lume a aparut in Marea Britanie si s-a numit Penny Black. Optsprezece ani mai tarziu, pe 15 iulie 1858 a avut loc prima emisiune de marci postale romanesti intitulata Cap de bour. Emisiunea a fost tiparita in Moldova si reproduce semnul heraldic de pe stema statului. Prima marca postala din spatiul romanesc este formata din patru valori: 27, 54, 81 si 108 parale. Astazi, timbrul reprezinta, alaturi de drapel, imn, stema si moneda unul dintre simbolurile noastre nationale.
Filatelia in spatiul romanesc Colectionarea marcilor postale a avut un puternic impact in tara noastra. Acest hobby european a ajuns in spatiul romanesc in jurul anului 1865, in perioada de domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. In acea perioada, colectionarii individuali sau comerciantii de tutun vindeau primele noastre marci postale: Cap de Bour, Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare intre colectionarii de timbre a dus la organizarea lor in diverse societati si cluburi filatelice, acestea avand o activitate intensa, in special la inceputul sec. XX.
Cel mai scump timbru din lume
Astazi, cel mai scump timbru din lume este Treskilling galben, un timbru cu eroare de culoare de provenienta suedeza. In 1855, Suedia si-a tiparit prima serie de timbre oficiale, reprezentand stema tarii, marcile avand denominatii intre 3 si 24 de skillings. In mod normal, timbrul de 3 skilling era tiparit pe fond albastru-verzui, iar cel de 8 skillings pe fond galben-rosiatic. Tipografii au incurcat culorile, iar cateva sute de timbre de 3 skilling au fost tiparite in culorile timbrului de 8 skillings. Nu se stie exact cate exemplare au fost astfel tiparite, cert este ca astazi nu mai exista decat un asemenea timbru, care a fost vandut in 1996 pentru suma record de 1,5 milioane euro.

10 comentarii:

  • Anonim says:
    17 ianuarie 2009, 09:40

    buna ziua,vad ca sunteti pasionat de filatelie.am un clasor cu timbre vechi ramas de la bunicul meu.ma puteti ajuta sa stabilesc daca au valoare?
    va multumesc anticipat.aslan mihail
    aslanml@yahoo.com

  • RADU - VASILE CHIALDA says:
    17 ianuarie 2009, 16:15

    buna ziua



    nu stiu cum sa ma adresez dumneavoastra, nu va stiu varsta si nici studiile pentru a gasi o formulare adecvata, sper din acest punct de vedere sa nu va suparati pe mine



    oricum, va multumesc pentru amabilitatea de a posta acest comentariu pe blogul meu, indiferent care este scopul, in fapt orice informatie la ora actuala este vanduta cum vrea cel care o poseda, eu am ales calea acestui blog



    in legatura cu intrebarea dumneavostra

    da

    sunt pasionat de filatelie, cunosc foarte multe in acest domeniu si am cateva exemplare rarisime in propria colectie, insa nu fac parte din nici o structura organizationala cu specific filatelic, ci sunt doar un pasionat si atat, care nu investeste bani in pasiunea sa



    eu nu fac o afacere din a colectiona timbre, insa va pot ajuta cu informatii despre ceea ce aveti



    daca ai cateva imagini cu clasorul despre care imi spuneati in mesajul trimis si daca imi puteti da mai multe informatii despre datele inscriptionate pe dosul clasorului sau in cartea lui de identitate si orice altceva care sa ateste o serie sau un nume sau o marca despre acest clasor ar putea afla valoarea si pretul acestuia



    m-ar putea ajuta o serie de cunoscuti care se pricep si care au si ei la randul lor informatii ce v-ar putea fi de folos



    asadar va astept cu informatiile cerute pentru a va putea ajuta



    sa aveti o zi buna si sper intr-o colaborare fructuasa

    http://raduvasilechialda.blogspot.com/

  • filatelist ADRIAN COSMESCU/tel.0723617887 says:
    29 iunie 2009, 13:21

    caut mereu bloguri filatelice si asa am dat si peste al tau....imi place....fiecare il face asa cum crede el ca este mai interesant, poate pe viitor colaboram,schimbam impresii,si eu sunt pasionat de filatelie fara sa fiu inscris intr-o asociatie...blogul meu http://stampmarket.blogspot.com/

  • RADU - VASILE CHIALDA says:
    6 iulie 2009, 12:55

    chialdabyvass@yahoo.com
    interesant blogul
    foarte faine unele dintre timbre, sunt ale tale?
    am sa atasez la blogrolul meu si blogul tau
    ma bucur ca mai sunt pasionati

  • Anonim says:
    24 iulie 2010, 23:14

    Salut Radu ! Sunt si eu filatelist amator. Pe http://stamps.delcampe.net/page/main/language,E.html am gait la vanzare foarte multe timbre romanesti din perioada clasica si post clasica. Aproape toate sunt la jumatate din pretul listei romanesti . De ce ? Intentionez sa achizitionez o colectie filatelica (am cumparat deja cateva mii de timbre din Carol - spic de grau) am fixat deja pretul dar faptul ca gasesc aceleasi timbre la jumatate de pret si in alte locuri ma descumpaneste . Ce ar fi bine sa fac ? (sunt muzeolog , cu studii de istorie , adresa mea este andreiavram@email.ro ) Multumesc !

  • Anonim says:
    8 septembrie 2011, 16:14

    am acelasi model de timbru din cu 35 öre...dar pe culoare albastra..unde asi putea sal valorific pentru contact id fiok2007

  • Anonim says:
    9 decembrie 2011, 12:40

    Este gresita ideea ca a fi colectionar de timbre inseamna sa ai vreo 2,3 facultati .Nu imi amintesc ca regele Carol sa fi fost un individ f.scolit.si chiar daca avea ceva la baza evident ca se datora sorgintei sale imperiale.De asemeni marii ingineri ai omenirii nu au fost colectionari de timbre.Eu consider ca este o pasiune a meseriilor liberale si a celor care iubesc acest lucru din vina lor.

  • Radu Vasile Chialda says:
    11 decembrie 2011, 10:21

    Intr-un fel ai dreptate... dar nici o opinie nu e pe deplin adevarata.
    este posibil sa fie pasiune si atat fara alte implicatii.

  • Anonim says:
    15 decembrie 2011, 22:50

    buna ziua
    detin si eu aproximativ 500-600 de timbre din toata lumea. nu am nici cea mai vaga idee ce valoare au sau cum as putea sa le valorific. as fi nespus de bucuroasa daca cineva m-ar indruma in aceasta privinta.
    va multumesc

  • Anonim says:
    15 februarie 2012, 15:27

    buna am si eu un timbru cu cap de bou nr 27

Trimiteți un comentariu

nu te costa nimic sa adaugi un comentariu

News bog