06 februarie, 2009

Responsabilitatea romanilor

In ceea ce priveste problema Romaniei, cred ca suntem mai mult preocupati de abstract, de politica si de comoditate, trilogia malefica a sofietatii noastre, pe spatele careia se face reiting media, se face valva si expozeu, prea putin intorcandu-se ochii catre adevaratele probleme si trak-uri, care ne tin in loc, pana la ase ajunge la grava problema a excluderii noatre din Uniunea Europeana, unde, cred eu, am fost acceptati prea usor si pe ochi frumosi.
Problema majora a noastra a romanilor, nu este accea a iesirii din comunism, pentru ca nici nu a fost vorba de schimbare, ci a mizeriei in care traim. Ne complacem in mormane de gunoaie.
Am fost pana in toamna profesor. Timp de doi an am iesit cu elevii pe malurile Oltului si ne-am minunat strangand gunoaiele. Cat de murdari si de iresponsabili suntem! Trei iesiri, la un calcul cumulat, s-au caracterizat prin 5 tone de prostie umana, convertita in plastic provenit din peturi si pungi, in doze si conserve, hartie si alte resturi menajere.
Imi este jena ca traiesc in Romania asta asa delasatoare, dar ce sa fac, sunt roman, voi trai aici pana la adanci batraneti, dar nu vreau sa traiesc printre gunoaie.

Si acum sa va raspund la intrebari: 1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea in societate si de ce? Sincer, in afara de un proiect al primariei orasului Avrig, localitate natala, care a demarat anul trecut un proiect de ecologizare prin reciclare selectiva, proiect pentru acreditarea si aprobarea caruia pentru a fi sponsorizat prin programe europene, am lucrat si eu, nu cunosc. Insa, in general companiile mari nu se prea implica, mai degraba micile organizatii ecologiste se mai avanta in astfel de activitati. 2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2008 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate? (te poti referi atat la ce au facut bine, cat si la ce au facut gresit, sau ar fi trebuit sa faca) De obicei marile companii se ascund dupa degete. Se lanseaza proiecte mari, ecologiste, pentru a se spala pe maini in urma unor implicatii asupra mediului a produselor lor. Am vazut in Iasi la inceputul lunii decembrie a lui 2008, cum Orange Romania sponsoriza o actiune a ceremoniei de lansare a unui pachet de servicii, intr-un parc. Rezultatul este din punctul meu de vedere unul dezastruos. Nici acum nu s-au strans barele metalice care au fost amplasate in parc printre copaci, unde s-au batut cuie sa sustina acele bare, s-au taiat arbusti pentru a avea loc mici fundatii de ciment care sa intareasca o schela metalica etc. Nu cred ca exista responsabilitate in randul marilor companii. In spatele unei spalari pe maini care are drept imagine o campanie de promovare sustinuta, se ascund dedesupturile unui efect nociv asupra mediului. Pe viitor cred ca lucrurile se vor mai schimba. Ne obliga oarecum Uniunea Europeana. Oricum efectele asupra mediului se rasfrang asupra omului si a societatii lui. 3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009? (te poti referi la cauzele pe care ar trebui sa le sustina, la modul in care ar trebui sa o faca sau la modul in care ar trebui sa comunice despre asta) In general trebuie sa faca o campanie sustinuta de constientizare in masa. Omul, romanul, este stricto sensu un profitor, daca nu castiga nimic din afacere nu se baga. la fel si companiile romanesti, dupa chip si asemanare. Poate or fi companii care sa se implice la nivel de mase sociale pentru a le face responsabile si a le angaja in proiecte, dar mentalitatea romaneasca este una balcanica, de tip, cat imi dai sa te ajut. Romanul trebuie santajat si obligat pentru a actiona intr-un fel. Responsabilitatea nu este in firea lui, totusi am un exemplu de o firma Sibiana, care la cererea localnicilor dintro comuna aflata la 34 de km de Sibiu, a fost angajata sa se implice in consilierea comunitatilor de rromi, pentru a se elimina conflictele inter etnice si a efectelor acesteia. Deci se poate. 4. Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, si in special pe cele de la care cumperi, sa fie mai responsabile in 2009? (in contextul crizei economica, ne intereseaza daca tu personal esti dispus sa recompensezi sau sa sanctionezi companiile care se implica, respectiv nu se implica in rezolvarea problemelor sociale pe care le va avea de infruntat Romania in 2009) In primul rand cred ca este foarte important cum mi se prezinta produsul sau serviciul, apoi de comportamentul angajatilor care intra in contact cu clientul. Cel mai bine ar fi, cred eu, sa se introduca o lege aspra care sa pedepseasca agresiunea angajatilor asupra clientilor sau a propriilor colegi de munca. Un caz special: o cunostinta din iasi a plecat de la locul de munca pentru ca nu suporta conditiile in care trebuia sa lucreze, dar motivul principal a fost acela ca patronul i-a cerut sa scoata afara din birou sau sa cheme paza daca un client vine sa ceara banii inapoi pentru un produs de care nu era multumit. Ciudat. Asa se procedeaza in Romania. Deci: o lege aspra, apoi aceste companii romanesti sa fie responsabile ce arunca pe piata, ce produse dau clientilor, pentru ca numai asa ii poate atrage si astfel ar putea sa aiba si un profit bazat pe calificative etice. Mai mult, aceste companii ar trebui sa elimine noul tred romanesc de a vinde, cica imprumutat din afara, anume comertul cu reduceri. Se lasa o reducere de 50 - 70 la suta, dupa ce in prealabil cresc pretul produsului cu aproximativ 50 - 70 la suta. Clientul vede reducere si cumpara un produs care nu este nici pe departe redus la pret, ci la fel cum il stia inainte, Uuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaaa! E la reducereeeeeeeeeeee! Bun! Atunci cumpar! Da urat la imagine! Criza arde si baba se chiaptana in preturi, poate, poate pacaleste. Asa este romanul!

OARE?

2 comentarii:

  • Laura S. says:
    6 februarie 2009, 22:59

    Hallo din Austria D-nu Vasile Childa!
    Gind la gind cu bucurie, dar din pacate intr-un comentariu pe un fundal trist.
    Aceleasi ginduri ma framinta si pe mine in momentul actual si ma intreb ca oare unde unde v-om sta pe plan social si economic in viitor.
    generatiile care urmeaza ce pot invata din acest prezent......o,ho,ho,o gramada de intrebari fara raspunsuri concrete.
    O gramada de probleme fara plan de rezolvare.
    ce ma ingrijoreaza cel mai mult esteca, romanul mai crede ca tot ce vine din West este bun si de calitate.
    NU;NU si iaraiNU.Nu mai este de f. mult timp asa.
    Acum 20 de ani, inca credeam si eu acest lucru.dar din pacate am constatat ca, legile s-au schimbat atit de mult si in ultimul timp atit de des , incit la un moment dat ai impresia ca nu mai simti pamintul sub picioare.Nu mai poti fii stapin pe limic, ce defapt iti apartine.
    NU MAI ESTE LIBERTAE si daca in Romania nu se are grija si nu se pune un punct, mi-e tare teama ca o sa ajungem taaaaare rau in tara noastra.
    O seara placuta in continuare si spre o lume mai buna!
    Laura S.

  • RADU - VASILE CHIALDA says:
    7 februarie 2009, 00:32

    Buna dimineata d-na Laura
    ma bucur ca ati sesizat si dumneavoastra cu parere de rau aceste nereguli
    eu am fost provocat sa scriu astfel de lucruri pentru ca astfel nici nu ma apucam sa critic, nici nu imi sta in caracter asa ceva
    am avut o discutie cu un coleg de la scoala doctorala unde studiez despre acest subiect
    m-a provocat si a trebuit sa ii dau recusrs
    este vorba de 4 intrebari specifice
    poate sunt prea radical in critica mea poate prea dur
    stiu ca sunt probleme serioase si grave dar si acestea trebuie luate in considerare altfel ce facem?
    ne complacem?
    eu spun sa ne vedem parul din ochi si sa nu ne laudam cu paie legate frumos in smocuri
    imi pare rau pentru scrisul dezordonat am sa revin peste articol sa il aranjez maine
    a fost scris la repezeala contra timp
    oricum ma bucur ca a starnit curiozitatea, pacat ca prima reatie vine din strainatate si nu din romania
    va multumesc totodata pentru interesul acordat.

    si apropo
    prietena mea a gatit ieri dupa o reteta de pe blogul dumneavoastra
    va multumesc si pentru acest lucru si sper sa mai interactionam chiar si in mediul virtual.

    o zi placuta in continuare.

Trimiteți un comentariu

nu te costa nimic sa adaugi un comentariu

News bog