29 mai, 2010

Look up for Nietzsche!...

Credeam ca numai in Romania este o moda ca cei care inca mai citesc sa tresalta la fiecare reducere de pret pentru a cumpara cartea preferata...
Aaa... Si mai e ceva. Cand am plecat, aveam in minte o imagine prea frumoasa si prea corecta despre occident. Credeam ca la ei este total diferit fata de Romania, iar ceea ce mi se pareau la noi tiganisme, romanisme ori balcanisme, atat de celebre si vestite in occident in sens negativ, sunt doar ceea ce ne reprezinta pe noi. In realitate nu este chiar asa. Si Germania are tiganeala si tiganimea ei, si culmea, nu sunt de etnie neaparat romana. Tiganii lor stiu la fel de multe limbi ca si ai nostri si cersesc prima data in engleza: Do you speak english? If so, give some money!... If you say nain in deutsch, he ask for ,,gelt,,... If you say NU pe romaneste, foarte rar ti se raspunde ,,da-mi in p--a mea ceva sa iau ceva de mancare la puradelu` asta, ca murim de foame,,. Deci fiecare cu tiganii lor. Numai ca ai germanilor nu te injura ca ai nostri daca nu le dai ceva, ci ii auzi strigandu-si nationalitatea: Viva Spania!... Viva Spania!...
Dar sa uitam de tigani si sa trecem la tiganisme...
Cea mai tare tiganeala de cand am venit in Berlin. Am vazut ca se citeste in Germania: in tren, in autobuz, in statii, in S Bahn, U Bahn, mai peste tot. Dar nu credeam ca toti citesc filosofie. La Institutul de Filosofie de la Humboldt Universitat bate vantul, nici o tipenie de om, cate-odata noi si profesorul care ne-a invitat aici. Rar se mai aude cate un xerox zgomotos. La Institutul J. F. Kennedy de la Fraye Universitat la rafturile de filosofie m-am intersectat doar cu Marius. Cine ar fi crezut, atunci cand am hotarat sa mergem sa ne cumparam Friederich Nietzsche - Opere Complete, la reducere de la cea mai mare librarie din Berlin, ca la raft sa gasim numai un singur exemplar. Ei na!... S-au apucat peste noapte toti nemtii sa-l cumpere pe Nietzsche. S-au apucat toti sa citeasca brusc, peste noapte sa citeasca filosofie.
Ce si-au spus: waw!... opere complete numai la 14,99 euro, waw!... maine ma scol cu noaptea in cap sa merg sa cumpar. Era o reducere pentru o singura zi. Am avut noroc! Am cumparat ultimul exemplar de la raft. Editie cartonata catifelata, 1357 de pagini, comparabila atat la calitate cat si la aspect cu Biblia.
Look up for Nietzsche!... Asa as caracteriza ziua de azi. daca ne mai cascam mult ochii pe la Zoologische Garten uitandu-ne la tiganeala de tip chinezesc in buricul targului berlinez, poate nu mai prindeam nimic din marea reducere. Brusc toti vor citi azi filosofie. nu mica mi-ar fi mirarea ca maine un S ori in U Bahn sa vad in mainile noilor cititori de filosofie ceea ce la mine sta la loc de cinste in biblioteca. La mine germana nu este nativa ca la ei. Dar se va face utila aceasta carte in comparatie cu traducerile romanesti.
Urmeaza sa-mi urati bafta la marea reducere de saptamana viitoare... 
Vanatoarea continua!
Pa!
Ma duc la Goodbye Party-ul unei doctorande din Bucuresti... Stati linistiti, nu vin acasa, raman inca in Berlin.
Cius! 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

nu te costa nimic sa adaugi un comentariu

News bog