26 iulie, 2011

Analiza: Raportul de CSR al France Telecom-Orange pe 2010

De Dragos Dehelean Director General - Selenis 26 iul 2011 

 Coordonatorul ResponsabilitateSociala.ro arata de ce actualul raport al Orange merita citit de oricine vrea sa inteleaga practica de CSR, derulata la cele mai inalte standarde. De asemenea, inventariaza unele dintre cele mai spectaculoase initiative pe care le puteti gasi in raport.

Am aflat de curand ca Grupul FT-Orange si-a publicat raportul de CSR pe 2010. Dupa ce l-am citit cu atentie, nu-mi ramane decat sa va recomand si voua sa-l parcurgeti, chiar daca este vorba de un document consistent atat ca scop, cat si ca dimensiuni.

Iata cateva din argumentele pe care vi le pot oferi pentru a-l descarca si a-l citi:
Chiar daca este un raport de Grup, este unul deosebit, care va permite sa individualizati si sa intelegeti performanta companiei din Romania (tara noastra este si o piata semnificativa pentru FT-Orange, respectiv a patra ca dimensiune din Europa).
Veti vedea un exemplu de transparenta, respectiv un document care va ofera raspuns la aproape orice intrebare legata de politica de CSR a companiei. Are un nivel maxim de conformitate (A+) fata de standardul GRI G3, ceea ce inseamna ca include toti indicatorii principali ai standardului, dar si pe cei specifici industriei telecom. De asemenea, este auditat, in mod extins anul acesta, de Delloite.
Este un exemplu de buna practica pentru oricine este interesat de raportarea de CSR. In cadrul lui veti putea urmari cum sunt respectate cele mai autoritare standarde in domeniu: AccountAbility AA1000 APS, GRI G3, principiile Global Compact si principiile definite in noul ISO 26000.
O fraza care mi-a atras atentia, la inceputul capitolului care descrie strategia de CSR a Grupului, a fost urmatoarea:
“France Telecom-Orange crede ca progresul nu valoreaza nimic daca beneficiile lui nu sunt impartasite de toti.”
Este o fraza care ridica o stacheta foarte inalta, pentru o companie. Iar asta face raportul cu atat mai interesant daca ne amintim ca Orange a trecut printr-o criza sociala majora, in anii 2008-2009, cand au avut loc o serie de sinucideri in randurile angajatilor din Franta. Am scris despre asta si despre cum a reactionat compania, cand am analizat raportul de CSR pe 2009. Spuneam atunci ca Grupul a initiat un amplu dialog cu toti stakeholderii si in principal cu angajatii, proces care urmarea sa formuleze un nou “contract social”.

Ei bine, raportul de fata acopera anul care a urmat acestei promisiuni, iar asta ne permite sa vedem cum s-a materializat in practica raspunsul unei companii, care s-a confruntat cu o criza neobisnuita pentru economia capitalista, asa cum o cunoastem.

De aceea, poate cel mai util pentru oricine e interesat de practica CSR este primul capitol al raportului: “CSR, at the very heart of the Group’s strategy”. El descrie procesul de consultare al stakeholderilor folosit de Orange atat in Franta, cat si pe alte piete. De asemenea, arata modul in care acest dialog este transformat in prioritati ale strategiei de CSR.

Structura raportului

Un lucru bun pe care l-am remarcat a fost ca raportul are aceeasi structura ca si cel din 2009, ceea ce usureaza comparatia intre obiective si rezultate. Cele patru capitole principale sunt de fapt cele patru angajamente in jurul carora a fost structurata strategia de CSR a Grupului, incepand din 2009:
1. Sa ne apreciem si sa ne ajutam angajatii
(angajamentul fata de angajati)

2. Sa asiguram transparenta, calitatea si securitatea pentru clientii nostri
(angajamentul fata de clienti)

3. Sa impartasim beneficiile lumii digitale cu cel mai mare numar posibil de oameni
(angajamentul fata de comunitate)

4. Sa gasim solutii inovative pentru o lume mai verde
(angajamentul fata de mediu)
Fiecare capitol contine viziunea companiei despre respectivul angajament, o detaliere a dimensiunilor pe care e structurat acesta, o evaluare a obiectivelor stabilite anterior si o foaie de parcurs pentru anii urmatori.

De asemenea, pe parcursul celor patru capitole si a sub-capitolelor, veti gasi o colectie impresionanta de initiative, din toate domeniile de interes pentru strategia de CSR a unei companii. De altfel, lungimea raportului, care are aproape 140 de pagini, se datoreaza si intentiei companiei de a da cat mai multe dovezi despre cum isi respecta fiecare angajament, pe cat mai multe din pietele pe care e prezenta.

Actiuni remarcabile din 2010

Fara sa vreau sa va rapesc placerea de a le descoperi singuri, va impartasesc mai jos cateva din actiunile care mi-au atras atentia in raport.

Angajamentul fata de angajati

In septembrie 2010, directorul general, Stephane Richard, a facut publica viziunea companiei despre un ”nou contract social”, care sa redefineasca relatia intre Orange si angajatii sai. Originalitatea acestui ”contract” nu consta doar in faptul ca a fost realizat printr-o ampla consultare a angajatilor, ci in aceea ca aduce schimbari in toate sectoarele companiei: politica de recrutare, organizarea muncii, rolul managerilor, calitatea vietii la locul de munca, remuneratia sau functia de HR. Pentru a fi integrat in viata de zi cu zi a organizatiei, ”contractul” are asociat un plan de investitii de 900 de milioane de Euro, investitii care ajung in recrutare, IT, imbunatatirea conditiilor de munca, construirea unor zone de relaxare etc.
Orange a fost una din primele companii din Franta care a introdus un sistem de recompensare a top-managerilor in functie de performanta sociala. Sistemul se bazeaza in mod egal pe indicatori de management (ex. rata absenteismului) si pe indicatori subiectivi, respectiv perceptiile angajatilor despre calitatea vietii la locul de munca. Pentru a afla aceste perceptii, compania face de doua ori pe an un sondaj de opinie, denumit ”Barometrul social”. Sistemul se aplica in calcularea partii variabile din remuneratia primilor 800 de top-manageri, iar rolul sau este sa-i responsabilizeze pe acestia fata de calitatea relatiilor sociale din organizatie.
Grupul a introdus in toate subsidiarele sale planuri de actiune prin care incurajeaza egalitatea de gen si accesul femeilor in pozitii cheie, in special intr-un sector deficitar, respectiv cel tehnic. Romania este in continuare lider in cadrul Grupului, in acest domeniu. Tara noastra se afla pe primul loc in privinta procentului de femei in pozitii de management (40,1 %) si pe locul doi, dupa Madagascar, in privinta procentului de femei din totalul fortei de munca (48,3%).

Angajamentul fata de clienti

In Spania, Orange si Vodafone au semnat un parteneriat prin care isi folosesc reciproc reteaua 3G, pentru a asigura o acoperire optima a oraselor sub 25.000 de locuitori. In acest fel, cei doi operatori au imbunatatit accesul si calitatea serviciilor pentru clientii lor, in conditiile in care instalarea unor noi antene releu nu ar fi fost justificata economic. La finalul lui 2010, erau folosite in comun 3.800 de antene.
Grupul a continuat sa-si educe clientii, si in special pe copii sau parintii acestora, despre folosirea in siguranta a noilor tehnologii de comunicare. In Slovacia, spre exemplu, Orange si Fundatia ”Copii Slovaciei” au dezvoltat o metodologie educationala inovatoare pentru scolile primare si secundare. Cu ajutorul ei, i-au implicat pe profesori si pe parinti intr-un efort comun de a-i motiva pe copii sa invete sa foloseasca in siguranta internetul si telefonul mobil. In 2010, au beneficiat de training un numar de 50 de profesori, 1.000 de parinti si 4.500 de copii.
O alta tema importanta pentru clienti, la care Orange a raspuns, a fost subiectul radiatiilor electromagnetice. Raportul mentioneaza atat masuri tehnice, cat si educationale, respectiv initiative de informare in privinta folosirii corecte a telefoanelor, cu accent pe utilizarea castilor, ca mijloc de evitare a expunerii prelungite la aceste radiatii. Una dintre initiative, adresata tinerilor, a constat intr-o competitie internationala de design pentru crearea unor ”casti ale viitorului”. Competitia s-a adresat facultatilor de design, iar lucrarile premiate pot fi vazute pe site-ul acesteia.

Angajamentul fata de comunitate

Grupul a fost premiat in Africa pentru lansarea conceptului de ”telefon comunitar”. Acesta le ofera localitatilor izolate acces la telecomunicatii, creand in acelasi timp noi locuri de munca. Telefonul comunitar presupune in primul rand o antena care poate prelua semnalul GSM in zone care altfel nu ar fi fost acoperite, respectiv pana la 50 km distanta de o statie releu. Antena, impreuna cu un kit special, este inchiriata unor micro-antreprenori locali, care pot deveni astfel operatori de telefonie pentru comunitatile lor si le pot revinde timp de comunicare. Serviciul a fost lansat in 2010 in Mali, sub denumirea de ”Djama Phone” si a permis conectarea unui numar de peste 200 de localitati, anterior izolate. El va fi introdus in perioada urmatoare si in alte tari din Africa.
Orange a continuat sa ofere tarife speciale pentru a permite accesul la telecomunicatii unor grupuri dezavantajate precum: persoanele dependente de ajutorul social, in Franta sau Belgia, persoanele cu dizabilitati sau afectiuni cronice, in Slovacia, sau pensionarii, in Romania. In Africa, a introdus servicii adaptate problemelor locale, precum: apelul cu taxa inversa, un SMS vocal pentru persoanele analfabete sau o solutie de email care poate folosi reteaua GSM standard, fara sa aiba nevoie de conexiune la internet.
In 2010, Orange Romania a lansat un telefon special pentru pensionari. Pentru a raspunde nevoilor acestora, telefonul ZTE S302 are un volum mai puternic, pe ecran caracterele sunt foarte vizibile, tastele sunt supradimensionate, iar la apasarea lor, utilizatorii aud un mesaj vocal cu cifra apasata. In plus, pe spate are un buton mare, pentru un apel de tip ”SOS”. Telefonul poate fi cumparat cu doar 1 Euro, in cadrul pachetului Senior. Respectivul pachet ofera 500 de minute de convorbiri gratuite in reteaua Orange si in retelele fixe nationale, cu doar 6 Euro pe luna.

Angajamentul fata de mediu

Romania a fost a treia tara, dupa Franta si Spania, care a introdus un sistem de etichetare ecologica a telefoanelor, dupa o metodologie realizata in parteneriat cu WWF. Asta inseamna ca Orange le-a dat clientilor sai, in premiera pentru Romania, posibilitatea de a achizitiona un telefon si in functie de cat de eco-responsabil este designul acestuia. Eticheta ofera informatii despre performanta de mediu a unui model cu ajutorul a 5 indicatori (ex: amprenta de carbon, folosirea unor substante periculoase, usurinta de reciclare etc.).
Pentru a-si reduce amprenta de carbon, Grupul a introdus in majoritatea subsidiarelor sale sisteme de management mediu si planuri nationale de actiune. Orange Spania, spre exemplu, a economisit in 2010 o cantitate impresionanta de energie - 53 GWh (pentru a avea un termen de comparatie, e vorba de o cantitate egala cu aproape 20% din consumul din anul anterior din Spania si cu peste 50% din consumul din Romania). Majoritatea reducerilor au venit din introducerea unei solutii de ”ventilatie optimizata” in instalatiile care formeaza reteaua si sistemele informatice. Aceasta solutie de ”ventilatie optimizata” este un patent al Orange si are o eficienta de pana la 80% fata de sistemele clasice de aer conditionat, eliminand totodata substantele refrigerante, daunatoare mediului.
In Europa, Grupul a reusit sa creasca cu 58% cantitatea de telefoane uzate colectate de la clientii sai (comparativ cu 2009). Performanta se datoreaza in primul rand ofertelor de "buyback", introduse in toate subsidiarele sale, inclusiv in Romania. Orange Spania, spre exemplu, a oferit cupoane de reduceri cu valori intre 4 si 140 de Euro pentru fiecare telefon predat, in functie de model si daca era functional sau nu. Initiativa a avut un succes deosebit, Orange Spania a colectat 100.000 de telefoane, iar anul acesta a crescut valoarea ofertei.

Acestea au fost cateva din initiativele care mi-au atras atentia in raport. La final nu-mi ramane decat sa va invit si pe voi sa descoperiti altele, la fel de interesante, citind documentul.

De asemenea, va invit sa trimiteti observatiile sau intrebarile voastre despre raport in atentia departamentului de CSR al Orange Romania, la adresa csr@orange.ro.

Va aduc aminte ca raportul poate fi descarcat sau vizualizat online, pe site-ul Grupului. De asemenea, poate fi descarcat de pe site-ul nostru: Raport CSR Orange 2010 (.pdf, 21 Mb).

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

nu te costa nimic sa adaugi un comentariu

News bog